PANCERZ MIĘŚNIOWY
PANCERZ MIĘŚNIOWY
Jak powstaje pancerz mięśniowy czyli sposoby „zbrojenia się”.
Zarówno Reich, Lowen jaki Keleman byli zgodni, co do tego, że ciało ludzkie odzwierciedla formą i ekspresją przeżycia, których dana osoba doświadczyła. Każdy z nich na swój sposób opisywał systemy napięć w ciele, pokazujące zależności z historią życia danej osoby oraz ich wpływ na aktualną możliwość przeżywania siebie i innych.
Wilhelm Reich widział bloki w ciele jako segmenty napięciowe, uniemożliwiające swobodny przepływ pomiędzy poszczególnymi częściami ciała. Pozwalało to z jednej strony kontrolować dostęp do uczuć, które kiedyś była zalewające, z drugiej zaś ograniczać ich siłę.
Aleksander Lowen uważał, że przeżycia „zawieszają się w nas” nie tylko na poziomie segmentowym ale dosłownie kształtują nasze ciała wielopłaszczyznowo, tworząc powiązany system wzajemnych interakcji napięciowych. Nazwał je typami zawieszenia emocji w ciele, które wprost przekładały się na możliwość sięgania, kochania czy stawiania granic itp..
Stanley Keleman rozwinął swoją pracę w oparciu o warstwowość ciała. Odróżnił ciało zewnętrzne od ciała wewnętrznego pokazując ich wzajemne zależności i siłę kompensacji zewnętrznego kształtu do wewnętrznego poczucia.
To co jest wspólne dla wszystkich autorów, to zgodność z tym, że to co kiedyś było niezbędną reakcją ochronną, dziś może być więzieniem dla własnej witalności. Więzieniem, którego często nie jesteśmy świadomi.
Przejmujący rysunek z pasami udostępniony jest dzięki Somatic Psychoterapy Today (Fall 2014), numer w całości poświęcony Kelemanowi. W Polsce więcej ilustracji i treści znaleźć można w książce S. Kelemana „Anatomia Emocjonalna”. Polecam obie lektury!
Idąc historycznie zacznijmy od taśm Reichowskich.
Taśmy, pierścienie, pasy czyli segmenty napięciowe w ciele.
Wilhelm Reich opisał 7 taśm napięciowych, które skutecznie przerywają łączność pomiędzy poszczególnymi częściami ciała, uniemożliwiając przepływ energii. Można powiedzieć, że większość napięć czy objawów jakie odczuwamy powiązane są z poszczególnymi taśmami w ciele. Jedne odczuwamy bardziej, inne mniej, niektórych w ogóle nie mamy w kontakcie. To opracowanie jest próbą spojrzenia na swoje objawy z poziomu pierścieni napięciowych. Są to ciasne, sztywne obręcze, które mogą być pierwotnym napięciem, wywołującym wtórnie, różnego rodzaju dolegliwości.
Idąc od góry do dołu wyróżniamy:
- TAŚMA WZROKOWA– przebiega w koło głowy, na wysokości oczu. Jej głównym kanałem napięciowym są oczy i ich okolica oraz czoło. Oczy mogę sprawiać wrażenie znieruchomiałych, pozbawionych wyrazu, tak jakby żadne uczucie, żaden grymas nie miał prawa wydostać się po za maskę, którą włożono dawno temu. Bywa, że spojrzenie jest niespokojne, ciągle wnikliwie kontrolujące otoczenie. Brwi mogą być stale ściągnięte, a czoło zmarszczone.
- OBJAWY: bóle i nadwrażliwość oczu, zaburzenia widzenia, ucisk między brwiami, opasujące bóle głowy z poczuciem ściskania czy braku miejsca w czaszce, ból u podstawy czaski, poczucie izolacji jakby głowa obłożona była watą. Często osoby mówią o chronicznym braku możliwości płaczu.
- JAK ZNALEŹĆ? Uciskając opuszkami palców od wcięć w łukach brwiowych, przez brwi do skroni, dalej wokół czaski ( często można znaleźć nadwrażliwe, zgrubiałe miejsca, które warto rozmasowywać)
- JAK POCZUĆ? poruszając brwiami i oczami, z czasem otwierając je szeroko próbując wyrazić przerażenie, zdziwienie, trwogę. Dotykając oczu, głaskając w koło nich. Kładąc głowę w swoje ręce, tak by oczy trafiły w poduszki dłoni- czy mogę rozluźnić swoje oczy?
- TAŚMA ORALNA– przebiega na poziomie ust, dotyczy również brody, żuchwy, zębów i gardła. Możemy ją dostrzec w zaciśniętej linii ust, w opadających kącikach, w niemożności uśmiechaniu się, albo w stałym grymasie nieruchomego (przyklejonego) uśmiechu. Broda może być mała i wycofana lub wysunięta, z wyraźnie zaakcentowaną żuchwą, z rozbudowanymi żwaczami.
- OBJAWY: trudność z wydawaniem głosu, który bywa zaciśnięty i piszczący, klucha lub/i zacisk w gardle, nie możność zaszlochania, zaciskanie zębów, trudności z przełykaniem.
- JAK ZNALEŹĆ: popatrzeć w lustro lub obejrzeć zdjęcia kiedy nie zdążyliśmy przyjąć pozy, jak ustawiają się usta? Sprawdzić czy mam zaciśnięte zęby? Czy mogę puścić luźno żuchwę i tak pozostać?
- JAK POCZUĆ: od bardzo przyjemnych sposobów jak: ssanie lizaka, właśnie ssanie nie tylko lizanie, po gryzienie ręcznika, masowanie mięśni w kątach żuchwy (kiedy zaciśniemy zęby, pod palcami poczujemy dwie górki, to te miejsca warto dotykać), po śmianie się w głos, krzyczenie, śpiewnie, i tzw. „zespół karpia” czyli siedzenie z rozluźnioną żuchwa (opadnięta, zęby nie dotykają siebie). Wszystkie te aktywności powinny być dostępne, a mięśnie niezbyt bolesne w dotyku.
Przed nami kolejne taśmy związane z:
KARKIEM, KLATKĄ PIERSIOWĄ, PRZEPONĄ, BRZUCHEM I MIEDNICĄ,
A później TYPY ZAWIESZENIA EMOCJI Aleksandra Lowena.
ZAPRASZAM,
MARZENA BARSZCZ.
CDN.